Owoce suszone, czyli zdrowe zamienniki słodyczy

Soczyste, świeże jabłka, brzoskwinie czy pomarańcze są doskonałym źródłem cennych witamin i minerałów. Warto jednak pamiętać, że niemniej wartościowych składników odżywczych mogą dostarczyć organizmowi owoce suszone, czyli tak zwane bakalie. Są one nie tylko bogate w witaminy (zwłaszcza tych z grupy B, a także C, E i A), ale dostarczają również wspomagającego przemianę materii błonnika. Ponieważ są sycące, stanowić mogą atrakcyjną alternatywę dla mniej zdrowych przekąsek, zawierających przetworzone składniki i niezdrowe tłuszcze.

Bogactwo odżywczych składników

Bakalie spożywać można samodzielnie, jako przekąskę, a także jako dodatek do posiłków. Większość owoców, takich jak suszone morele, figi, rodzynki czy żurawina, doskonale zastępują słodkie przekąski. Świetnie nadają się między innymi jako dodatek do muesli, smoothies czy jogurtów. Wykorzystać można je również jako odżywczy, a zarazem smaczny składnik zdrowych deserów. Owoce suszone zawierają wiele antyoksydantów, czyli związków zwalczających szkodliwe dla organizmu wolne rodniki. Regularne spożywanie bakalii dostarcza organizmowi również dawki cennych minerałów, wśród których znajdują się cynk, żelazo, potas czy wapń. W dodatku udokumentowany jest dobroczynny wpływ owoców suszonych na zdrowie. Wymieniając tylko kilka, daktyle pomagają regulować ciśnienie krwi oraz redukują nadmiar szkodliwego cholesterolu, a suszona żurawina łagodzi przebieg infekcji układu moczowego.

Cenny składnik diety

Wybierając owoce suszone, najlepiej decydować się na zakup tych ekologicznych. Daje to gwarancję, że produkt będzie najwyższej jakości, bez dodatku cukru czy potencjalnie szkodliwych składników. Trzeba też pamiętać, że bakalie potrafią być kaloryczne, w związku z czym nie należy spożywać ich w nadmiarze. Są jednak cennym składnikiem diety, ponieważ nie zawierają tłuszczów, a zawarte w nich węglowodany sprawiają, że dodają sił i są sycące. Wiele odmian owoców suszonych pomaga również regulować poziom cukru we krwi, dzięki czemu jedzenie bakalii zapobiega nagłym napadom głodu.